Pierwsze „Centrolinery” w Skarżysku

Neoplan Centroliner, bo do takiej rodziny należą zakupione przez MKS pojazdy, to rodzina niskopodłogowych autobusów produkowana od 1997 roku przez firmę Neoplan Bus GmbH głównie na rynek europejski. Autobusy te znalazły nabywców głównie wśród niemieckich przewoźników. Ale w ostatnich latach coraz więcej sprowadza się ich do Polski…

4 marca na stronie MKS mogliśmy przeczytać ogłoszenie o planowanym zakupie dwóch używanych autobusów marki Neoplan. Miały to być autobusy wyprodukowane w 1999 roku lub później, z silnikiem o pojemności do 7000cm3 i przebiegu do 500 tys. km.

W weekend 14-15 marca delegacja z MKS pojechała po zakupione autobusy. Przyjechały one na zajezdnię MKS w poniedziałek, 16 marca. Dzień później prezydent Skarżyska Konrad Kronig pochwalił się zakupionymi autobusami na swoim profilu na portalu Facebook. Wówczas mogliśmy zobaczyć je po raz pierwszy. Trzy żółto-niebieskie Neoplany N4416, bo o nich mowa, z dumą prezentowały się na zajezdni MKS. Pochodziły one od niemieckiego przewoźnika VLG z miasta Gifhorn w Dolnej Saksonii, w centralnych Niemczech. Za każdy autobus MKS zapłacił 6 tys euro. Jednak jak udało nam się ustalić, nie był to jedyny właściciel Neoplanów. Poprzednio służyły one w mieście Heilbronn w południowo-zachodnim regionie naszych zachodnich sąsiadów.

Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski
Przez cały następny tydzień autobusy stały na zajezdni MKS. Zostały zarejestrowane na skarżyskie tablice, zostały nadane im także numery taborowe. W trakcie pobytu na bazie autobusy uzbrajano
w kasowniki, oklejono logami MKS, herbem miasta, a w środku wyklejono informacje o przepisach porządkowych i cennikach miejskiego przewoźnika. Autobusom przypisano numery z zakresu 434-436, a także numery rejestracyjne:
#434 – TSK 12401
#435 – TSK 12402
#436 – TSK 12403

Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski
Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski

Z niecierpliwością wypatrywano nowych autobusów na ulicach naszego miasta, jednak do tej pory się one nie pojawiły. Jak udało nam się ustalić, Neoplany są na razie w rezerwie i oczekują na dostarczenie sterowników do wyświetlaczy. Wyświetlacze, które posiadają, są oryginalnymi niemieckimi wyświetlaczami i trzeba do nich sprowadzić oryginalne sterowniki, co trwa tak długo. Mamy jednak nadzieję, że sterowniki zostaną niedługo dostarczone, a autobusy wyjadą ku uciesze pasażerów na miasto.

1 kwietnia, de facto w 60. rocznicę uruchomienia komunikacji miejskiej w Skarżysku i w 16. dniu od przyjazdu Neoplanów do Skarżyska zorganizowano konferencję prasową, podczas której mogliśmy dowiedzieć się kilku szczegółów także na temat nowych nabytków MKS.

Wyprodukowane były w 2000 roku, a od momentu produkcji przejechały niecałe 800 tys. km. Wszystkie pojazdy są wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, jednak w jednym egzemplarzu nie jest sprawna. Posiadają silniki o pojemności 11980 cm3 produkcji Mercedesa*. Są to silniki o pojemności skokowej podobnej do tej używanej w autobusach przegubowych. Może się okazać, że zużycie paliwa mają na poziomie nieco wyższym niż zapowiadane 30 l/100km. W eksploatowanych dotąd przez MKS autobusach montowane są silniki MANa o pojemności 6871 cm3. We wnętrzu posiadają fotele charakterystyczne dla komunikacji lokalnej, jednak w typowo miejskim układzie. Miejsce dla wózka dziecięcego lub inwalidzkiego znajduje się na przeciwko środkowych drzwi, które w przeciwieństwie do przednich, są odskokowe. Autobus posiada drzwi w układzie 2-2-0, co oznacza drzwi z przodu i pośrodku pojazdu.

Czy autobusy wspomniane w pierwszym i ostatnim akapicie są taki same? Miejmy nadzieję, że mimo swojej nietypowości, w Polsce autobusy tej generacji nie są zbyt lubiane, uchodzą za awaryjne, np. przegubowe autobusy Neoplan Centroliner N4421 eksploatowane przez PKM Katowice, i niespotykanego do tej pory silnika Mercedesa o takiej pojemności autobusy będą dzielnie i dobrze służyć mieszkańcom Skarżyska, a MKS-owi będą sprawiać jak najmniej problemów.

Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski
* – na konferencji prasowej podano, że autobusy są wyposażone w silniki MANa. Jednak po numerach VIN (dostępnych na rządowej witrynie bezpiecznyautobus.gov.pl po wpisaniu numeru rejestracyjnego) możemy zauważyć, że są to silniki produkcji Mercedesa. W 9. pozycji widnieje cyfra „2”, którą Neoplan oznacza silniki Mercedesa. Jednostki wyprodukowane przez firmę MAN oznaczane są w tej samej pozycji cyfrą „6”.

2 komentarze 'Pierwsze „Centrolinery” w Skarżysku'

  1. xtc napisał/a:

    Będą malowane na dole np. na żółto, by uzyskać zgodnosć ze wzorem ?

    0
    0
    • Pawel_K napisał/a:

      Chcielibyśmy, aby były. Jednak wszystko w rękach władz MKS.
      A nie trzeba dużo. O wiele bardziej skarżyskie by były, gdyby, tak jak mówisz, niebieski pasek przemalować na żółto. Mielibyśmy wtedy żółty kolor pod oknami, czarny pas okienny. Większa zgodność z obowiązującym schematem niż obecnie.

      0
      0

Skomentuj Pawel_K Anuluj

Twój adres e-mail nie będzie widoczny. Pola oznaczone * są obowiązkowe.

*

*