Prezentacja zakupionych autobusów

Wszystkie zakupione autobusy należą do trzeciej generacji autobusów miejskich MANa i swoje dotychczasowe służby pełniły w różnych zakątkach Niemiec. Autobusy otrzymały numery taborowe z zakresy 437-440 i numery rejestracyjne od TSK 24813 do TSK 24816. Teraz postaramy się pokrótce przybliżyć historię każdego z nich.

MAN NL263 #437


Fot. Paweł Kowalski

Autobus ten wyprodukowano w 2001 roku, jest więc najstarszym z zakupionych w tym postępowaniu pojazdów. Swoją karierę rozpoczął jako autobus kolejowy jeżdżąc pod banderą oddziału Deutsche Bahn w Bremie. Po 10 latach został odsprzedany firmie SüdwestBus z miejscowości Karlsruhe, gdzie przejeździł kolejne 6 lat, do 2017 roku. W tym roku został stamtąd sprowadzony przez pośrednika ze Skarżyska-Kamiennej i stąd mogliśmy widzieć go na różnych jazdach próbnych po terenie naszego miasta. Na co dzień stał na jednej z posesji przy ul. Kopernika, niedaleko skrzyżowania z ul. Podlaską. W MKS otrzymał numer #437 i rejstrację TSK 24813. Jest to autobus w barwie czerwonej, otrzymał u miejskiego przewoźnika komplet diodowych wyświetlaczy. Charakteryzuje się dość ciekawą zabudową, ponieważ obie pary drzwi (w układzie 2-2-0) posiada odskokowe. We wnętrzu znajdziemy dużą ilość miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi, a to za sprawą nietypowego układu siedzeń, znanego np. z autobusów pochodzących z Gorzowa Wielkopolskiego, w których tzw. „rzeźnia”, czyli miejsce do stania, znajduje się po prawej stronie środkowych drzwi, a nie na przeciwko. Liniowo debiutował 13 listopada na liniach „20” i „16”. W następnych dniach, jak wynika z naszych informacji, pojawiał się najczęściej na linii nr „25”.

Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski

Fot. Szymon Holeczko

Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski

Fot. Szymon Holeczko

Autobusy MAN NL263 #438 i #440

Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski

Fot. Szymon Holeczko

Autobusy te wyprodukowano w 2003 roku, a pierwsza rejestracja datowana jest na grudzień 2003, są to więc najnowsze autobusy zakupione w tym postępowaniu i ogólnie najnowsze autobusy 12-metrowe u miejskiego przewoźnika. Swoją karierę rozpoczęły w firmie BSVAG w Brunszwiku i… na tym ich kariera w Niemczech się zakończyła. Bowiem prosto z tej firmy zostały odkupione przez MPK Tarnobrzeg, które oprócz obsługi komunikacji miejskiej na terenie Tarnobrzega zajmuje się także pośrednictwem w sprzedaży używanych pojazdów. Oba z nich posiadają drzwi w układzie 2-2-2 i są bliźniaczymi autobusami, bowiem z linii produkcyjnej zjechały zaraz po sobie. Oba posiadają nadwozie w kolorze białym, jednak jeden z nich przyjechał w reklamie pochodzącej jeszcze z czasów eksploatacji w Brunszwiku i tego drugiego od momentu przyjazdu nie widać było nawet na placu zajezdni. Pierwszy z nich przez pewien czas stał na placu, ale po jakimś czasie zniknął i aktualnie żadnego z tych dwóch autobusów nie widać na placu. Nie wyjechały do tej pory również liniowo. Cały czas oczekujemy na pokazanie się ich na mieście. W MKS otrzymały, niestety nie obok siebie, numery #438 i #440.
 

MAN NL313 #439

Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski
Fot. Szymon Holeczko
Ostatni z zakupionych przez MKS autobusów pochodzi z połowy 2003 roku i od początku był związany z jedną z firm zajmujących się obsługą komunikacji w Hamburgu – SBG Hamburg. Stamtąd został zakupiony również przez MPK Tarnobrzeg i sprzedany następnie do MKS. Posiada barwy „patriotyczne”, jest bowiem pomalowany na biało z czerwonym pasem u dołu. Dopełnia tego jeszcze niebieski pasek nad oknami w tylnej części pojazdu. Autobus podobnie jak wóz pochodzący z Bremy posiada drzwi w układzie 2-2-0. Jest to zarazem najmocniejszy z zakupionych autobusów, ponieważ jako jedyny posiada 310-konny silnik MANa. Stąd oznaczenie NL313. Pozostałe pojazdy posiadają jednostki 260-konne, stąd oznaczenie NL263. Otrzymał podobnie jak wóz #437 wyświetlacze diodowe. Był to drugi autobus, który zadebiutował na skarżyskich ulicach. Po raz pierwszy mogliśmy go spotkać 15 listopada w obsłudze linii nr „1”. Z powodu pochodzenia z Hamburga został przez nasz pieszczotliwie ochrzczony „hamburgerem”. 😉

Jelcz PR110M #370 w drodze pod stadion Granatu. Fot. Paweł Kowalski

Fot. Paweł Kowalski

Skomentuj

Twój adres e-mail nie będzie widoczny. Pola oznaczone * są obowiązkowe.

*

*