Ograniczenie kursowania linii podmiejskich. Co to oznacza dla mieszkańców?

W ostatnim czasie dużo mówi się o braku porozumienia pomiędzy gminą Skarżysko-Kamienna a gminami ościennymi w sprawie finansowania podmiejskich kursów linii autobusowych MKS. Co to oznacza dla poszczególnych gmin? Jakie pociągnie to za sobą zmiany?

Aktualnie autobusy kursują praktycznie do wszystkich gmin położonych na terenie powiatu skarżyskiego. A więc poza terenem miasta Skarżysko-Kam. są to gminy Bliżyn, Łączna, Suchedniów oraz Skarżysko Kościelne. Niejako rykoszetem autobusy pojawiają się także w gminach sąsiednich powiatów tj. w Parszowie (gm. Wąchock), Jagodnem i Gadce (gm. Mirzec). Jest także linia „A”, która łączy Skarżysko ze Starachowicami, obsługując także miejscowości położone wzdłuż DK nr 42.

Z nieoficjalnych informacji uzyskanych w MKS dowiedzieliśmy się, że w założeniu wszystkie linie podmiejskie mają zostać skrócone do granic miasta. Część pokrywających się na terenie miasta linii autobusowych zostanie zlikwidowanych, a pozostałe swoją trasę kończyć będą na przystankach położonych przy rogatkach miasta. Tak więc z początkiem listopada pożegnamy linie 2, 11 oraz 21.

Dotychczas kursują one na trasach:
2 BAZA MKS – 1 Maja – Niepodległości – Legionów – Młodzawy – Parszów – Mostki – SUCHEDNIÓW (Langiewicza)
11 BAZA MKS – 1 Maja – Niepodległości – Sokola – Tysiąclecia – Piłsudskiego – Metalowców – Legionów – Krakowska – Suchedniów – Ostojów – ŁĄCZNA (UG)
21 JARACZA – Legionów – Niepodległości – 1 Maja – Skarżysko Kościelne – Świerczek – KIERZ NIEDŹWIEDZI (Pętla)

Gminy Suchedniów i Łączna

Tym sposobem miejscowości Mostki, Suchedniów, Ostojów, Łączna od 1 listopada stracą połączenie ze Skarżyskiem publicznym transportem zbiorowym. Jednak dotychczas linie te dla MKS były sporym problemem finansowym, gdyż gminy Suchedniów i Łączna przeznaczały znikomą kwotę na dofinansowanie kursów linii autobusowych.
1 września z ulic zniknęła także linia nr 3, o czym pisaliśmy na początku września: http://komunikacja-skarzysko.cba.pl/kolejne-pozegnanie-z-linia-3/

Gminy Skarżysko Kościelne i Mirzec

W kwestii linii wjeżdżających na teren gminy Skarżysko Kościelne sytuacja wygląda nieco inaczej. Likwidacji ulegnie jedynie linia 21, która dwukrotnie w ciągu dnia (w dni nauki szkolnej) dociera do odległego Kierza Niedźwiedziego. Likwidacja tej linii oznacza poważne utrudnienie dojazdu uczniów skarżyskich szkół ponadgimnazjalnych. Jednak to nie koniec zmian w tej gminie. Również wraz z początkiem listopada zmieni się trasa linii 5, 10, 17 i 22. Z dniem Wszystkich Świętych linie te zostaną skrócone do granic miasta. Poniżej przedstawiamy listę linii i przystanki, które staną się końcowymi punktami trasy:
5 – przystanek Posadaj (przed rondzie na ul. 3 Maja)
10 i 17 – przystanek Jeżynowa (tuż przed cmentarzem na Kościelnym)
14 i 22 – przystanek Rycerska I (w pobliżu skrzyżowania na Lipowe Pole)

Gmina Bliżyn

Likwidacja kursów podmiejskich na chwilę obecną ominie gminę Bliżyn, w której w związku z umową podpisaną pod koniec ubiegłego roku do grudnia 2015 utrzymane ma zostać funkcjonowanie linii podmiejskich. Nastąpią jedynie nieznaczne korekty rozkładu jazdy, które w ciągu najbliższego miesiąca podane zostaną do wiadomości publicznej. Prawdopodobnie chodzi tu o linię 4 oraz wybrane kursy linii 13 – plotek na ten temat jest wiele, lecz w rzeczywistości szczegóły nie są jeszcze znane.

Co dalej z „agatką”?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy cięcia linii podmiejskich dotkną także linii „A”. Wielokrotnie plotkowano o tym, że między MKS i MZK (przedsiębiorstwami wspólnie obsługującymi tą linię) jest zła współpraca, co w niedalekiej perspektywie skutkować będzie likwidacją tej linii. Jednak jak nieoficjalnie dowiedzieliśmy się w MKS, linii tej na chwilę obecną nie dotyczy całe zamieszanie związane z brakiem porozumienia z gminami ościennymi.


Rewelacje związane z ograniczeniem funkcjonowania linii podmiejskich z pewnością niosą za sobą zmniejszenie frekwencji w autobusach, szczególnie z powodu braku osób dojeżdżających do miejscowości poza granicami Skarżyska. Jednak zmiany te są także szansą na rozwój transportu publicznego na terenie miasta, ponieważ skrócenie trasy niesie za sobą mniejszą liczbę tzw. wozokilometrów, a co za tym idzie mogą one zostać rozdysponowane na inne linie kursujące na terenie miasta. Jako grupa miłośników transportu publicznego przygotowujemy propozycje zmian w kursowaniu wybranych linii autobusowych tak, aby komunikacja miejska była jak najbardziej dostosowana do potrzeb transportowych mieszkańców. Prace nad projektem, a także uwagi do niego wnieść można na naszym forum (odnośnik na pasku głównego menu) oraz w komentarzach na naszej stronie internetowej. Zapraszamy do wyrażania opinii – każda uwaga może być cenna i wnieść zmianę będącą na korzyść dla mieszkańców naszego regionu.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie będzie widoczny. Pola oznaczone * są obowiązkowe.

*

*