Kiedy nowe autobusy dla Skarżyska?

Podczas listopadowej Sesji Rady Miasta Prezes MKS Bartosz Iskra przedstawił informacje o bieżącej sytuacji i działalności MKS w Skarżysku. Wśród informacji na temat zadań zrealizowanych w latach 2015-2016 pojawiła się także informacja dotycząca stopniowej wymiany taboru w roku 2017. Spółka planuje zakupić nowe autobusy, na które część środków zamierza pozyskać z funduszy Unii Europejskiej. Kiedy możemy się ich spodziewać? Jakie to powinny być pojazdy?

Miejska Komunikacja Samochodowa w Skarżysku-Kamiennej dysponuje obecnie 31 autobusami przeznaczonymi do realizacji przewozów, a także 3 pojazdami technicznymi: Jelczem M11 pełniącym funkcję pogotowia technicznego oraz dwoma samochodami służbowymi marki Peugeot. Średnia wieku taboru należącego do MKS to ponad 18 lat. Najstarszy eksploatowany autobus wyprodukowany został w 1990 roku, więc liczy sobie już 27 lat.

Niestety mimo wielu zapowiedzi zakupów współfinansowanych ze środków unijnych, które mają odbyć się w 2017 roku, wciąż nie ma nawet określonej specyfikacji taboru, który MKS chciałby widzieć w swojej flocie. Wiele miast w Polsce, które planują pozyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej (np. Mielec, Ostrów Wielkopolski, Ostrołęka) ma już ściśle określoną koncepcję na zakup konkretnych pojazdów – głównie w odniesieniu do ilości autobusów, ich pojemności oraz sposobu napędu pojazdu (elektryczne, spalinowe, CNG lub hybrydowe). W Skarżysku myśli się głównie nad pojazdami z napędem tradycyjnym, lecz w ogóle niesprecyzowana jest ani długość pojazdów, ani ich ilość, a tym bardziej wyposażenie.

Dużą pomocą przy wyborze odpowiedniej specyfikacji nowych pojazdów mogłoby być skorzystanie z możliwości testowania autobusów demonstracyjnych w warunkach eksploatacji liniowej. Każdy z producentów dysponuje pojazdami o różnej konfiguracji wyposażenia, typem napędu czy układem drzwi, które pozwalają sprawdzić, jak w praktyce zachowują się różnego rodzaju rozwiązania techniczne – zarówno od strony użytkownika (pasażerów), jak i od strony zaplecza technicznego.

Z informacji, które otrzymaliśmy, w celu doraźnego „odmłodzenia” taboru myśli się o zakupie kilku sztuk używanych (ok. 10-letnich) sprowadzonych zza granicy autobusów. Pozwoliłoby to wycofać z eksploatacji najstarsze pojazdy, podobnie jak to miało miejsce w przypadku ostatniego zakupu MKS (Neoplany N4416). Na chwilę obecną nie idą za tym jednak żadne wiążące decyzje, dlatego też wymiana taboru MKS w rzeczywistości wciąż będzie się odsuwać w czasie.

Poniższa tabela przedstawia aktualną strukturę autobusów w zależności od długości i klasy autobusu:

Klasa autobusu
Długość pojazdu
Ilość
MAXI niskopodłogowy
12 m
11
MAXI wysokopodłogowy
12 m
7
MIDI niskopodłogowy/niskowejściowy
9-10 m
9
MINI niskopodłogowy/niskowejściowy
8-9 m
4
RAZEM
31

Jakie pojazdy dla Skarżyska?

Naszym zdaniem Skarżysko potrzebuje przede wszystkim autobusów, które będą elastyczne pod względem dopasowania do ilości pasażerów w określonych porach doby oraz dniach tygodnia. Z badań frekwencji wynika jasno, że na wielu liniach średnia liczba pasażerów nie przekracza liczby miejsc siedzących pojazdu o pojemności ok. 70 osób. Większe ilości pasażerów (powyżej 50% pojemności pojazdu) są zazwyczaj w godzinach szczytów komunikacyjnych oraz w dni targowe w pobliżu targowisk (rynek na os. Kamienna oraz targowisko „Manhattan” na Przydworcowym).

Dlatego też według naszej opinii przy realnych możliwościach budżetowych (konieczność przeznaczenia na wkład własny min. 15% przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej) wystarczającymi będą autobusy klasy MIDI o długości ok. 10 metrów, umożliwiające wsiadanie do pojazdu trzema parami drzwi (większa swoboda wsiadania i wysiadania). Szacowana przez nas niezbędna ilość takich pojazdów, przy założeniu, że chcemy zdecydować się na zastąpienie w pierwszej kolejności autobusów wysokopodłogowych, to co najmniej 5 sztuk. Szacunkowy koszt takiej inwestycji jeżeli gmina oraz MKS zdecyduje się na zakup samych pojazdów (bez np. modernizacji zaplecza bądź infrastruktury komunikacyjnej) to około 6,2 – 6,8 mln złotych brutto.

Pojazdami, które spełniać mogą powyższe założenia (długość ok. 10m, ilość miejsc ok. 70, napęd klasyczny (silnik Diesla) są np. Solaris Urbino, MAN Lion’s City M, Mercedes O530K, Autosan Sancity M10LF, Solbus SM10 czy Ursus CitySmile 10LF. Gama pojazdów spełniających te parametry jest o wiele szersza, lecz powyższe w ostatnich latach były najchętniej kupowane przez przedsiębiorstwa zajmujące się komunikacją miejską.

2 komentarze 'Kiedy nowe autobusy dla Skarżyska?'

  1. Walker napisał/a:

    Obserwując sytuację – po bardzo dużych obietnicach, nie tylko w zakresie komunikacji, ale miasta w ogóle – można stwierdzić, że aktualne władze to kompletna pomyłka.

    Nic, ale to kompletnie nic – jak do tej pory – nie udało się wprowadzić w życie.
    Autobusów nie potrzeba 5 tylko 25 (dwadzieścia pięć), wtedy możemy mówić o przełomie czy odwróceniu trendu.

    Wszystko inne to farsa, kpina z ludzi którzy tu jeszcze mieszkają. A jest ich coraz mniej.

    Pozdrawiam

    0
    0
  2. Kierowca napisał/a:

    Z zestawienia autobusów proponowanych to polecał bym miastu Solarisy – bardzo dobre autobusy, prowadzą się doskonale wiem z doświadczenia bo jeden z nich praktycznie codziennie prowadzę w jednym z większych miast regionu, Autosana miałem okazję poznać podczas targów TransExpo i jest to dość ciekawa propozycja. Mercedesów nie polecam choć jeździ się dobrze za dużo zachodu przy obsłudze codziennej.

    3
    0

Skomentuj

Twój adres e-mail nie będzie widoczny. Pola oznaczone * są obowiązkowe.

*

*